Larm og støj er sundhedsskadeligt. Genfind roen med floatation.

Floating woman

Hvor er den støjfri zone?

Bliver du indimellem overvældet af alle de lyde, der omgiver dig? Indimellem kan man have dage, hvor man er ekstra sensitiv over for de mange indtryk, der påvirker sanserne, og pludselig er det som om, at man bliver helt overvældet af alt det, der rent faktisk foregår på én gang. Eller har du måske vænnet dig til den konstante strøm af lydbølger, så du egentlig ikke lægger mærke til dem længere?

Overboen, der vandrer frem og tilbage ovenpå. Kirkeklokker, som ringer et sted i det fjerne. Bilerne, der ræser afsted på vej til arbejde. Elkedlen, der bulderkoger vand til te, mens morgennyhederne kører på fjernsynet. Det hele sker på én gang, og alligevel kan tankerne sagtens være helt andre steder, når man kører på autopilot i en hektisk dagligdag.

Jeg skal være den første til at indrømme, at jeg ofte bliver ekstremt opslugt mine arbejdsopgaver. Samtidig har jeg en tilbøjelighed til perfektionisme, hvor en arbejdsopgave hurtigt kan føles, som det vigtigste i hele verden, indtil opgaven er løst. Støj er virkelig med til at påvirke min måde at arbejde på.  

Indimellem forlanger hverdagen en meget høj grad af koncentration fra os, men kombineret med det faktum, at mange af os bor og arbejder i støjende byer, der altid buldrer afsted, har man bare en uhensigtsmæssig cocktail. Det kan være enormt vanskeligt at finde ro til at samle tankerne, og ofte må man tænde for musikken i headsettet for at overdøve støjen og forsøge på at lukke alt andet end tankerne ude. Problemet er bare, at det ikke er særligt sundt, når høresansen på den måde konstant overstimuleres.

Er larm farligt for dig?

For et par uger siden satte DR fokus på, hvor usund den uafbrudte støj faktisk er for os. Menneskets hjerne reagerer nemlig så voldsomt på larmen, at det kan være sundhedsskadeligt, alligevel har mange af os vænnet os så meget til den konstante stimulering, at vi ikke ved, hvordan vi skal reagere, når vi endelig befinder os i total stilhed. (Se DRs indslag nedenfor.)

Forskning har vist, at det kan være direkte sundhedsskadeligt at være omgivet af den store mængde støj, da det påvirker områder i hjernen, som gør det svært at rationalisere, og man kan ligefrem miste evnen til at lære og huske.

I indslaget kommer DR frem til, at stilhed faktisk har en rigtig gavnlig effekt på os:

“Du behøver ikke have et lydfrit rum for at få de gavnlige effekter af stilhed, hvis du bare sætter dig ud i naturen 20 minutter hver dag, så vil du faktisk kunne mærke at det er afstressende. Faktisk kan man også godt se 40 år senere at dem, som der har dyrket stilheden – mediteret i det – de har en bedre bevaret hjerne.”

“Det stille vand har den dybe grund”

Mange af os bor et sted, hvor der sjældent er ro, derfor kan det være nødvendigt selv at opsøge stilheden. Det kan for eksempel være, at nyde naturens stilhed, som DR forslår. Men du kan også forsøge dig med en anderledes form for ro med floatation-terapi.

En float kan være et skridt i den rigtige retning, fordi floatation baner vejen for at give dig selv en pause i stilheden. Floating-tanken, der befinder sig i et lydisoleret rum, giver dig ro til at koble af og lade tiden gå i stå for en stund.

Hos Copenhagen Float vil vi gerne slå et slag for, at det er i orden at være stille! Det er okay at give sig selv en pause – også selvom det ikke altid er socialt accepteret i en karriereorienteret storbykultur, hvor det gælder om at gøre sig bemærket. Stilhed er dog gavnligt både fysisk og mentalt. Det kan ligefrem reducere stress.

I kender måske talemåden ‘Det stille vand har den dybe grund’, der er et udtryk for, at selvom en person kan virke stille udadtil og måske være ubemærket, kan denne sagtens være yderst begavet. Selvom vi lever i en verden, der larmer, behøver vi ikke bidrage til støjen. Vi behøver ikke altid at være fremadstormende og højtråbende, for det er slet ikke nødvendigt. Prøv at tage kontrol over dit liv og dyrk roen – det er sundt!

Fordelene ved floatingterapi

Læs mere

Se priser

Læs mere