Skab indre ro med dit åndedræt

Tanker og følelser kommer og går som skyer på en blæsende himmel. Når dit sind bliver uroligt, kan du med fordel bruge åndedrættet som et værktøj til igen at skabe ro og fodfæste. Lad et bevidst åndedræt være dit anker.

Psykoterapeut og åndedrætsekspert, Frederik Engels, har lavet en guide til dig, som gerne vil udvikle dit forhold til din krop, hvor du med lette verjtrækningsøvelser kan genvinde kontrollen over dig selv.

Bliv forbundet med dit indre og nå frem til en dyb form for afslapning med disse simple teknikker, ved blot at trække vejret let og roligt, koble dit åndedræt sammen med dine hjerteslag og bringe din opmærksomhed til nuet.

Du kan læse om de forskellige øvelser og afprøve dem uanset hvor du befinder dig i verden. Det kan være derhjemme, på dit arbejde eller imens du ligger i flydetanken.

Start inden hver øvelse med at fortælle din krop den trygt kan give slip og slappe af.

4 lette øvelser du kan lave hvor som helst

Øvelse 1:

  • Placer din ene hånd på maven lige over navlen og din anden hånd på brystet.
  • Træk roligt vejret ind og ud med næsen og ned i din mave, så det kun er din hånd på maven der bevæger sig op og ned. Hånden på brystet skal forblive i ro.
  • Du kan forestille dig, at du inhalerer igennem dine fodsåler eller et punkt lige under din navle.

Øvelse 2:

  • Træk vejret roligt ind med næsen.
  • Ånd ud med munden samtidig med at du laver en lyd forbundet med velbehag.
  • Fx ”Aahhh” (Som lyden når din ​​tørst bliver slukket med et koldt glas vand på en varm sommerdag).

Øvelse 3:

  • Træk vejret roligt ind med næsen.
  • Lav en ventil (kysse/trutmund) med dine læber og ånd forsigtigt ud igennem munden.
  • Lav en lyd der minder om luften der stille forlader et punkteret dæk.

Øvelse 4:

  • Træk vejret roligt ind med næsen.
  • Ånd ud igennem næsen, imens du nynner/messer ”Aum” med din mund lukket.

 

Ved at kontrollere, begrænse og forlænge din luftstrøm på udåndingen kan du opnå en nærmest øjeblikkelig form for afspænding.

Prøv kræfter med ujjayi-vejrtrækning

Øvelse 5:

Du kan også kontrollere dit åndedræt med ujjayi-vejrtrækning og forestille dig åndedrættet som en firkantet kasse.

Du kan forbinde åndedrættet med dit hjerte ved at bruge dine hjerteslag til at tælle med.

Ånd ind, berolig din krop og dit sind. Ånd ud og smil. Nyd at være i netop dette øjeblik og vær opmærksom på, at der kun er nu og her. Nuet er det eneste der eksisterer.

Uanset om du sidder derhjemme, på dit arbejde, iblandt mennesker eller i en af vores loungestole efter din float session, kan du sige til dig selv: ”Jeg er sund og rask, og jeg er glad. Jeg bliver kun tiltrukket af gode ting, bare fordi at jeg er mig.”

Og hvis det giver mening for dig, kan du også sige: ”Jeg ønsker, at alle mennesker og levende væsener må have det godt og være glade.

Du kan med fordel kombinere disse øvelser med din float. På den måde kommer du ned i et meget dybt stadie af afslappethed og giver din krop og dit sind næring til at klare hverdagen bedre og med mere overskud.

Skriv til os

Vi ved at floatingterapi er relativt nyt her i Danmark, og der er altid spørgsmål at vi ikke har svaret her på hjemmesiden. For de praktiske ting kan du læse vores FAQ, og så har vi masser af info om fordelene ved floating og forskning. Du er altid velkommen til at skriv til os, hvis du har spørgsmål eller andre særlige behov.

Cph float logo

Go with the float…