Floating kan forbedre din mentale sundhed

Vinter, nedlukninger og COVID-19 er ikke en fed kombination, når vi taler om mental sundhed. Der er i tiden mange ting, man kan at bekymre sig om eller være bange for. Det er bl.a. blevet påvist i flere undersøgelser, hvordan COVID-19 og de tilhørende restriktioner desværre fører en forringelse af det mentale helbred med sig.

Vi vil gerne give nogle bud på, hvordan du kan passe på dig selv i en tid, hvor det er højst nødvendigt.

Floating og mental sundhed

Der er mange mange fordele ved floating og nogle af dem har i høj grad med mental sundhed at gøre. Floating kan lindre stress, angst og depression og er anerkendt i store dele af den vestlige verden i forbindelse med indre ro, balance og opretholdelse samt forbedring af mental sundhed.

Floating kan:

Herudover er der mange fordele ved floating på et kropsligt niveau som også påvirker den mentale sundhed. Hvis kroppen har det godt, vil det bidrage til at hovedet har det lige så. Du kan købe et float her, og hvis du har lyst, kan du læse endnu mere om de mange fordele her.

Sådan kan du også forbedre din mentale sundhed

Der findes talrige andre måder at forbedre sin mentale sundhed på foruden floating. Hvad der gavner, kan være meget individuelt. Humlen er nemlig at finde din egen vej til et sundt hoved, og det er lettere sagt end gjort. Dog er der nogle redskaber, som kan virke for de fleste. Psykiatrifonden, som specialiserer sig i danskernes mentale ve og vel, har lavet en liste med råd til, hvad du kan gøre i situationer, som kan føles overvældende. Du kan se Psykiatrifondens råd her.

Bud på tiltag og aktiviteter, som kan hjælpe din mentale sundhed godt på vej

Det er også et velkendt faktum, at frisk luft, motion, social samvær (digital eller indenfor din sociale boble), samt aktiviteter, du bliver glad af, er med til at øge din mentale sundhed. Du kan f.eks.:

  • Floate og/eller få massage (selvfølgelig)
  • Gå eller løb en tur
  • Ring til en du savner
  • Hæng ud med en fra din boble
  • Tag et dejligt, varmt bad
  • Spis din favoritsnack
  • Fnise af en instragramkonto, du nyder (f.eks. herligesvend)
  • Drik en afstandskaffe med din ven, fætter eller kollega
  • Strik en hue

Ting i den dur. Noget der får udskillelsen af endorfiner og oxytocin igang og stresshormonerne ned. Hvis du er i fuldstændig isolation, kan du risikere at opleve hudsult. En tilstand der opstår, man man ikke oplever kropslig kontakt over længere eller kortere perioder. Her kan det f.eks. hjælpe at tage et varmt bad eller få massage.

DR har lavet en kort video om forklaring og råd i forbindelse med hudsult. Du kan se den ovenfor.