Boost din præstation med floating

Floating for atleter og i sportsverdenen generelt er efterhånden lidt af en trend. Grundene til, at top-atleter i højere og højere grad benytter sig af floating terapi, er de store mentale og fysiske fordele man kan opnå med floating.

Det konstante pres professionelle sportsfolk er under er utroligt intenst. For bedst at præstere i sportsverdenen, er det nødvendigt at træne benhårdt. Men det er mindst lige så vigtigt at restituere. Dog sker det til tider, at hvileperioder negligeres til fordel for træning. Dette kan resultere i overtræning og underpræstation. Og det er her floating kommer ind i billedet! Her får du mulighed for at kombinere det at slappe fuldstændigt af, være afskåret fra omverden, samt øge restitution og præstationsevne på én og samme tid.

Se med her, og få Stephen Curry og Harrison Barnes bud på, hvad man får ud af floating

Uanset hvordan du floater, er en ting er sikkert: fordelene ved floating terapi kan hjælpe dig til at nå dit personligt højeste niveau.

Mentale fordele ved floating for atleter

  • Stresreducering og bedre søvn: Saltindholdet i en float-tank er meget højt, en del højere end i det døde hav. Heldigvis er der her ikke tale om havsalt, men Epsom salt, som består af magnesiumsulfat. Magnesium er et vitalt mineral i kroppen, som sørger for at muskler og sind er i balance. Når vi bliver stressede, falder niveauet af magnesium i kroppen. På samme tid øges antallet af stresshormoner. Det betyder altså, at Epsom saltet har den effekt at reducerer stresssymptomer og øge serotonin niveauet. Serotonin medvirker til et mere stabilt humør, bedre søvn og lavere risiko for at blive deprimeret.
  • Intensiveret fokus og koncentrationsevne: Når du ligger i tanken, vil du være upåvirket af elementer som lys, lyd og tyngde. Alle kilder til distraktion er altså ude af billedet, hvilket giver dig mulighed for at fokusere og koncentrere dig på et intensiveret niveau.

Fysiske fordele ved floating for atleter

  • Smertelindring og hurtigere restitution: Kombinationen af den vægtløse tilstand, man befinder sig i og tilførslen af magnesiumsulfat er altafgørende, når det kommer til smertelindring og restitution. Når man bliver vægtløs og ikke belaster sine muskler, vil de helt naturligt gøre mindre ondt. Og nu bliver det lidt teknisk. Når vi presser vores krop, øges blodlaktatetkoncentrationen. Des højere, des større chance er der for at blive ramt af udbrændthed. Forskning viser, at blodlaktatkoncentrationen falde markant efter en times floating terapi. Det betyder, at floating fremmer restitutionen.
  • Øget præstation: I youtube-videoen ovenfor spørger journalisten, om Curry og Barnes tror det er tilfældigt, at deres sæson er gået over al forventning i takt med, at de er begyndt i floating terapi. Her griner de lidt, men der er dog noget om snakken. Undersøgelser viser, at basketballspillere lavede markant flere mål efter floating (sammenlignet med en gruppe, der ikke havde floatet).

Er du klar?

Hvis du synes, det lyder interessant og værd at give et skud, er du mere end velkommen til at booke en tid ved at trykke her.

I denne måned tilbyder vi 50% rabat på første måneds medlemsskab til vores aktive venner! Medlemsskabet varer som minimum 3 måneder, hvor du kan vælge at floate 1, 2 eller hele 3 gange i månenden. Brug koden “MEMBER50” når du køber dit medlemsskab.